یخچالهای کوهی خونی ؟ برف هندوانه؟ هر چه اسمش باشد، برف نباید آنقدر قرمز باشد

یخچالهای کوهی خونی ؟ برف هندوانه؟ هر چه اسمش باشد، برف نباید آنقدر قرمز باشد

یخچالهای کوهی خونی ؟ برف هندوانه؟ هر چه اسمش باشد، برف نباید آنقدر قرمز باشد ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
یخچالهای کوهی خونی ؟ برف هندوانه؟ هر چه اسمش باشد، برف نباید آنقدر قرمز باشد

از زمستان تا بهار، کوه‌های آلپ فرانسه در برف سفید سخت پوشیده شده است. اما با رسیدن بهار و تابستان، دامنه‌های کوه و قسمت هایی از برف رنگ های قرمز روشن، قرمز تیره، نارنجی، زنگ زده، صورتی و یا لیمونادی به خود می گیرد. مردم محلی به این حالت «سانگ دو یخچال» یا «خون یخچال» می‌گویند. و بازدیدکنندگان گاهی اوقات آنرا "برف هندوانه" می نامند.

در سال‌های اخیر، زیستگاه‌های آلپ در سرتاسر جهان شاهد افزایش شکوفه‌های جلبک‌های برفی بوده اند.

پژوهشگران بررسی جلبک‌های آلپ را آغاز کرده‌اند و برخی از یافته های اولیه آنها در Frontiers in Plant Science منتشر شده است.

آدلین استوارت، نویسنده این مطالعه که به عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه گرنوبل آلپ فرانسه می باشد گفت: ارگانیسم‌های گیاه مانندی که ما جلبک می‌نامیم، کوچک و در عین حال قدرتمند، «اساس همه اکوسیستم‌ها هستند». جلبک ها به لطف قدرت فتوسنتزی خود، مقدار زیادی از اکسیژن جهان را تولید می کنند و پایه و اساس اکثر شبکه های غذایی را تشکیل می دهند.

در حالی که دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث شکوفه ها می شود، رنگ - اغلب قرمز، اما گاهی اوقات سبز، خاکستری یا زرد - از رنگدانه ها و مولکول های دیگری بوجود می آید که جلبک های برفی برای محافظت از خود در برابر نور ماوراء بنفش استفاده تولید می کنند. این رنگ‌دانه ها نور خورشید را بیشتر جذب می‌کنند و باعث می‌شوند برف‌های زیرین سریع‌تر آب شوند. این امر می تواند باغث پویایی اکوسیستم و کوچک شدن یخچال های طبیعی شود.

از آنجا که انواع مختلفی از جلبک ها می توانند در کوه ها زندگی کنند و شکوفا شوند، محققان بررسی بخش هایی از کوه آلپ فرانسه را شروع کردند تا دریابند چه چیزی در کجا رشد می کند. آنها از پنج قله نمونه خاک گرفتند، در ارتفاعات مختلف پراکنده شدند و به جستجوی DNA جلبک پرداختند.

لازم به ذکر است جلبکهای هماتوکوکوس و کلرلا می توانند این تغییر رنگها را بوجود بیاورند.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.